tirsdag den 30. juni 2015

Vandkefir

Jeg har længe været nysgerrig på den probiotiske helsedrik vandkefir, og da jeg fik tilbudt kefirgryn (en blanding af bakteriekulturer og -svampe) af en kær bekendt, sprang jeg til. Jeg har taget udgangspunkt i Madbandittens opskrift, og jeg må sige, at det er simpelt at fremstille denne lækre og let perlende drik. Et dejligt alternativ til vand, te og kaffe, og som også mine unger drikker med stort velbehag. Så snart grynene er blevet til flere, skal produktionen udvides :)

1 liter vandkefir

1 dl kefirgryn
10 dl vand
½-1 dl rørsukker *
Evt. skal af en øko citron

+ smagssætning:
En håndfuld frosne brombær
En håndfuld frosne jordbær og skoldede basilikumblade
En håndfuld rabarbertern
1 øko æble, skoldet og skåret i tern
1 øko pære, skoldet og skåret i tern og lidt skoldet mynte el. et par skiver ingefær
Lidt tørret frugt, f.eks. abrikoser el. figner
...

* ved brug af en blanding af rørsukker og Rapadurasukker bliver kefirgrynene til flere noget hurtigere.

Kog 2 dl vand og lad sukkeret opløses i vandet. Hæld sukkervandet i et stort glas med patentlåg, tilsæt resten af vandet, kefirgryn og citronskal (hvis ønsket). Luk glasset og lad det stå på køkkenbordet el. en hylde i køkkenet i to døgn. Smag på vandkefiren og afgør, om balancen mellem surt og sødt passer dig. Hvis ikke lad vandkefiren fermentere et døgn el. to mere. Min fermenterer i fire døgn, da den efter min mening ikke må være for sød. Sukkeret skal være omsat af kefirgrynene, så man får en probiotisk drik frem for sukkervand.

Si kefirgryn og citronskal fra (og sæt en ny 1. fermentering i gang) og hæld vandkefiren og eventuel smagsgiver i en flaske med patentprop. Der skal være et par cm mellem vandkefiren og flaskens prop. Luk flasken og lad vandkefiren fermentere endnu et døgn.
Stil på køl og nyd den let perlende og læskende drik. Den kan holde sig et par dage eller tre, hvis ikke den er drukket før...
Man kan sagtens drikke vandkefiren efter første fermentering, hvis man ikke ønsker at smagssætte den.

Vær opmærksom på at kefirgrynene ikke må komme i kontakt med metal. Bryg i glas, rør med træske og brug en stofpose eller en stofble til filtrering.

Vandkefir - 1. fermentering
Vandkefir - efter 2. fermentering

Ingen kommentarer:

Send en kommentar