torsdag den 28. maj 2015

Chiavafler

Der skulle et par forsøg til, før det lykkedes mig at bage lækre og smagfulde chiavafler. Jeg forsøgte mig først med denne opskrift fra Vanløse Blues, men dejen var alt for tynd. I andet forsøg blev dejen tykt flydende og vaflerne super fine (og mættende :)).

4 vafler som på billedet

2 spsk. chiafrø
1 tsk. kanel
Et nip havsalt
1 dl mandelmælk
Fintrevet skal fra en øko appelsin
Saft fra ½ appelsin
2 æg
1 spsk. affedtet mandelmel
1 tsk. bagepulver

Kokosolie til bagning

Rør chiafrø, kanel, salt og mandelmælk sammen. Rør i blandingen et par gange el. tre den næste time, og gå så videre el. sæt blandingen på køl natten over. Rør resten af ingredienser i den nu meget tykke blanding og lad dejen stå og trække, mens vaffeljernet opvarmes. Smør vaffeljernet med lidt kokosolie og bag tykke og gyldne vafler (jeg bagte dem et minut mere efter grønt lys fra vaffeljernet). Vær opmærksom på at vaflerne ikke bliver sprøde.
Jeg serverede vaflerne med rabarberkompot, hasselnøddesmør og kakaonibs.

Chiavafler


Ingen kommentarer:

Send en kommentar