onsdag den 4. februar 2015

Fiskefrikadeller

Jeg læste et blogindlæg fra Fru Kofoeds Køkken om anstændig fastfood, og da hun i det indlæg bl.a. skrev om fiskefrikadeller, fik jeg sådan en lyst til at lave en omgang "dunser". Jeg har før været uheldig med at købe fiskefars, og da jeg gerne vil ha' en fars uden mel og mælkeprodukter, gik jeg på nettet og søgte. Jeg fandt denne opskrift, og det blev til de bedste fiskedeller ever :)

20-22 stk.

650 g laks
250 g kulmule
100 g røget laks
2 æg
3 skalotte- el. rødløg, skåret i kvarte
Saften af ½ citron
50 g affedtet sesammel
40 g loppefrøskaller
1 dl grøntsagsbouillon *
Kokosfløde fra en dåse kokosmælk **
Himalayasalt og friskkværnet peber
Smør / klaret smør til stegning

* Brug 1 god tsk. Morga bouillon til 1 dl kogende vand.
** Stil evt. dåsen med kokosmælk på køl natten over, så "fløden" lægger sig i toppen af dåsen.

Skær fiskekødet i mindre stykker og kom dem i en foodprocessor. Tilsæt de øvrige ingredienser og blend det hele til en fin fiskefars. Lad farsen hvile på køl en halv times tid. Form fiskedeller med en ske dyppet i koldt vand og steg dem i rigeligt smør. Mine blev brunet af ved hård varme og stegt 2-3 min. på hver side ved middel varme.

Fiskefrikadeller



Ingen kommentarer:

Send en kommentar