fredag den 15. august 2014

Flammenkuchen

Da jeg læste Henriettes blogindlæg "Fredag, forårsfornemmelser og flammenkuchen", vidste jeg med det samme, at flammenkuchen, der en slags alsacepizza, skulle indgå i næste uges menu. Og hold da op, hvor var den bare lækker. Som tilbehør serverede jeg en blandet salat med agurk og cherrytomater samt en god vinaigrette.

3-4 personer

Pizzabund:
4 æg
½ dl piskefløde el. kokosmælk
1 spsk. fiberHUSK
½ dl mandelmel
1/4 dl kokosfibre
ca. 1 tsk. havsalt
100 g revet ost, f.eks. Thise Noir

Fyld:
2-3 løg, skåret i tynde ringe
1-2 fed hvidløg, finthakket
50 g bacon, skåret i mindre stykker
1,5 dl creme fraiche 38%
Rosmarin og friskkværnet peber
Et par gode håndfulde revet ost, f.eks. Pecorino
Smør / klaret smør til stegning

Tænd for ovnen på 180 grader varmluft.

Start med pizzabunden; pisk alle ingredienser på nær osten sammen.
Rør osten i og lad dejen stå i ca. 5 min.
Fordel dejen på en bageplade beklædt med bagepapir og bag i ca. 15 min.
Steg imens løg, hvidløg og bacon i godt med fedtstof og ved middel varme.
Løgene skal ikke tage farve men blive klare. Krydr med rosmarin og friskkværnet peber.
Tag panden af varmen, rør creme fraiche og revet ost i blandingen og fordel den over pizzabunden. Bag nu din flammenkuchen i 10-15 min., til overfladen bobler og er gylden.

Flammenkuchen klar til udskæring

Ingen kommentarer:

Send en kommentar