søndag den 2. marts 2014

Fastelavnboller vol. I

Fastelavns søndag skal der selvfølgelig blogges om fastelavnsboller, og her får I en opskrift på fastelavnsboller med mazarin-agtigt fyld - og masser af flødeskum. Fastelavnsbollerne er voldsomt gode, men jeg må indrømme, at jeg var lige ved at gå bet. En god sort kaffe skyllede det sidste ned :) Opskriften har jeg fra 56kilo.

4 fastelavnsboller

Boller:
3 æg
4-5 spsk. sødning, jeg brugte sukrin+
1 dl piskefløde
2 dl mandelmel (ikke affedtet)
2 spsk. kokosfibre
2,5 spsk. FiberHUSK
3 tsk. bagepulver
2 tsk. kardemomme

1 sammenpisket æg til pensling

Fyld:
2 dl mandelmel (ikke affedtet)
3 spsk. sødning, jeg brugte sukrin+
6 spsk. piskefløde
"Indmaden" fra bollerne

+
flødeskum af 1,5-2 dl piskefløde, pisket med lidt vaniljepulver
Sukrinmelis

Pisk æg og sødning skummende. Tilsæt de øvrige ingredienser og rør det hele sammen. Lad dejen hvile i 10 min. Tænd for ovnen på 175 grader. Form 4 boller med våde hænder og sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Pensel bollerne med sammen-
pisket æg og bag dem i 20 min. Lad bollerne køle af på en bagerist under et viskestykke.

Bland mandelmel, sødning og piskefløde. Skær toppen af bollerne (evt. som trekanter) og tag "indmaden" ud med en teske. Ælt/rør "indmaden" godt sammen med fyld-massen og fyld bollerne. Pynt med flødeskum, læg bolle-toppene på og drys med sukrinmelis.


Fastelavnsbolle med fyld

Ingen kommentarer:

Send en kommentar