søndag den 30. marts 2014

Cæsarsalat

Inspireret af Xenia lavede jeg følgende lækre cæsarsalat. Den er yderst velsmagende; dog skal der i min version kun en enkelt sardin/ansjos i dressingen, og næste gang vil jeg forsøge mig med et par dråber fishsauce i stedet for.

4 portioner

4 kyllingebrystfileter
1 pakke bacon
200 g romaine- el. hjertesalat, skåret i strimler
2 dl revet Pecorino/Manchego

Marinade:
50 g smør
3 spsk. tamari
1 spsk. tørret timian
Urtesalt og friskkværnet peber

Dressing (4-6 portioner)
1 dl rapsolie
1 æg
1 tsk. dijonsennep
1 spsk. citronsaft
1 sardin/ansjos
1 fed presset hvidløg
½ dl fintrevet Pecorino/Manchego
Urtesalt og friskkværnet peber

Smelt smørret og lad det køle lidt af, inden resten af ingredienserne til marinaden blandes i. Læg kyllingebrystfileterne i et smurt fad, hæld marinaden over og stil
på køl en time el. to.
Vend gerne kyllingebrystfileterne rundt i marinaden et par gange.
Tænd for ovnen på 200 grader varmluft.
Stil fadet med kyllingebrystfileterne i ovnen og bag i ca. 20 min.
Samtidig el. efterfølgende steges baconen sprød i ovnen - det tager ca. 10 min.

Blend alle ingredienserne til dressingen og smag til.
Det kan være nødvendigt at sørge for, at ingredienserne har samme temperatur
(når jeg bruger min bamix stavblender, er det ikke nødvendigt).

Bland salaten med revet ost og fordel det på fire tallerkner.
Skær kyllingebrystfileterne i skiver og læg dem ovenpå salaten.
Drys med baconstykker og server med ønsket mængde dressing.

Cæsarsalat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar