tirsdag den 14. januar 2014

Nordindisk lammesuppe

Vi skulle have haft Nordindisk lam med spinat, men da der var en fejl i opskriften mht. væskemængde, blev det til Nordindisk lammesuppe. Jeg var lidt "øv" over det, men familien synes, det var en nærmest guddommelig ret og vil gerne have den serveret igen :)
Opskriften har jeg fra den skønne kogebog "VORES INDISKE KØKKEN", af Divya Das og Manu Sareen.

7-8 personer

1 kg lammekød, skåret i mundrette tern
4 spsk. kokosolie
20 g smør
2 løg, hakkede
5 fed hvidløg, hakkede el. pressede
3 tsk. frisk ingefær, fint revet
8 grønne kardemommekapsler
6 nelliker
10 hele peberkorn
3 tsk. stødt koriander
1 tsk. stødt chili
3 tsk. stødt gurkemeje
3 tsk. garam masala
2 tsk. Himalayasalt
1 l vand
500 g frossen spinat
2 dl piskefløde
Friskkværnet peber

Optø spinaten og stil den til side. Brun lammekøddet godt i en stor gryde med halvdelen af olien og smørret, tag kødet op og stil det til side. Steg løgene gyldne i resten af fedtstoffet ved middel varme i 6 min. Tilsæt hvidløg og ingefær og lad det stege med under omrøring i 4 min. Tilsæt kardemomme og nelliker og steg i 2 min. Kom resten af krydderierne i og steg i 2 min., stadig under omrøring og ved middel varme. Tilsæt lammekøddet og rør rundt 1 min. Hæld vand ved og lad suppen simre under låg i ca. 1 time. Kom spinat og fløde ved og lad det simre under omrøring i 3 min.
Smag til med Himalayasalt og friskkværnet peber.
Server retten med creme fraiche 38% og naan-oopsies * med tand-hvidløgssmør :)

Nordindisk lammesuppe
* Naan-oopsies laves som sesam-oopsies, hvor osten er hvidløgs-smøreost og pynten nigellafrø.

4 kommentarer:

  1. Åhh det ser lækkert ud - elsker indisk mad, og hvis man lige kunne finde noget lam i term (eller måske jeg bare skulle bruge det hakkede der ligger i fryseren).
    Hvis nu man ikke vil lave det til suppe, hvor meget (eller lidt) vand tror du så der skal i - og skal det så bare spises som en gryderet, evt. med (blomkåls)ris til?

    SvarSlet
  2. Jeg købte skært lammekød (og en masse andet lækkert kød) hos gaardbutikken.dk.
    Hvis retten skulle laves som gryderet, ville jeg nok nøjes med et par dl vand og så spæde til, hvis det var nødvendigt. God ide med blomkålsris til :)
    Kh. Lonerosa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for svar - jeg prøver mig frem med vandet :-)
      Kan desværre ikke få leveret fra gaardbutikken i Viborg, men jeg klarer mig med det hakkede kød denne gang.

      Slet