mandag den 2. december 2013

Lakse-spinat lasagne

Det tager tid at lave denne lasagne, men laver man en dobbeltportion er der mad til flere dage, og retten er bestemt den brugte tid værd. Inspiration fik jeg fra Hjemme hos Xenia.

8-10 personer

Spinatsauce:
4 spsk. smør / klaret smør
2 løg, hakkede
4 fed pressede hvidløg
1 kg frossen spinat
6 dl piskefløde
Saften af 1 citron
Stødt muskatnød
Havsalt og friskkværnet peber
2 æggeblommer

Pastaplader:
190 g flødeost
6 æg
3/4 dl FiberHUSK
Olivenolie

+
800 g laks, skåret i mundrette stykker
2-300 g revet ost, jeg brugte Thises Noir

Smelt smørret i en gryde og sauter løg og hvidløg i ca. 5 min., til de er klare. Tilsæt spinat og læg låg på, til spinaten er tøet. Hæld fløde ved og lad saucen simre i ca. 20 min., til den tykner lidt. Smag til med citronsaft, muskat, salt og peber. Tag gryden af varmen og tilsæt æggeblommer under omrøring.

Tænd for ovnen på 150 grader varmluft.
Pisk æggene luftige. Tilsæt flødeost og FiberHUSK og pisk pastadejen godt sammen.
Lad den hvile i 10 min. Pisk dejen igennem og fordel den på to stykker bagepapir.
Pensl to stykker bagepapir med olivenolie og læg dem med oliesiden nedad ovenpå dejklumperne. Rul dejen ud mellem bagepapirstykkerne og bag dejpladerne i 10 min.
Tag dem ud af ovnen og fjern de øverste stykker bagepapir. Lad pastapladerne køle lidt af og skær dem ud til 12-16 lasagneplader med en skarp kniv.

Skru op for ovnen på 180 grader varmluft.
Saml lasagnen i et ovnfast fad: Læg en tredjedel spinatsauce i bunden, dernæst det halve af laksestykkerne og så halvdelen af lasagnepladerne. Gentag og slut af med spinatsauce. Drys med revet ost og bag i ovnen i ca. 30 min., til overfladen er gylden. Lad lasagnen hvile i 10 min. inden servering.




Lakse-spinat lasagne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar