tirsdag den 23. juli 2013

Granola

Før jeg udelukkede korn fra min kost, var jeg meget glad for musli. Første skridt mod det kornfri var at købe glutenfri versioner af musli, og næste skridt blev en eksperimenteren med forskellige hjemmelavede drys.
Favoritten er helt klart granolaen fra the swedish diet. Granolaen dufter himmelsk (og sødt), især mens den laves i ovnen, men den smager ikke voldsomt sødt, og det er det, jeg godt kan li'.

200 g groft hakkede hasselnødder
5 spsk. solsikkekerner
3 spsk. hørfrø
1 dl kokosmel
1 tsk. vaniljepulver
½ tsk. kardemomme
½ tsk. kanel
5 spsk. kokosolie, gerne med smag

Varm ovnen op til 150 grader.

Bland det hele godt sammen i en skål og fordel blandingen jævnt på en bageplade med bagepapir. Bag midt i ovnen i 15-20 min., rør i blandingen et par gange og hold øje med, at granolaen ikke bliver for mørk. Afkøl granolaen, fyld på glas og opbevar på køl.

Granolaen er god på både yoghurt, smoothie og koldskål.

Crunchy granola

Tilsæt evt. ristede kokosflager og mere smag, f.eks. finthakkede frysetørrede
hindbær og mequitepulver (et par spsk. af hver).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar